Executieve vaardigheden

E͟X͟E͟C͟U͟T͟I͟E͟V͟E͟ F͟U͟N͟C͟T͟I͟E͟S͟
In het onderwijs gaat het steeds meer over de executieve functies (vaardigheden van kinderen) Professionals als ook steeds meer kinderen zijn bewust bezig met deze vaardigheden. ??

Ik kreeg laatst de opmerking: “tjee, dit is voor ons als ouders ook echt interessant om te weten”.
Dat is het zeker! Ouders helpen kinderen veel, wat super belangrijk is, maar door ze juist meer te helpen bij het ontwikkelen van deze vaardigheden leren ze meer dan door het VOOR ze te doen.

De komende tijd zal ik meer vertellen over deze vaardigheden en ze stuk voor stuk eens langs laten komen. Bij deze een korte uitleg erover.

W͟a͟t͟ z͟i͟ ͟jn͟ e͟x͟e͟c͟u͟t͟i͟e͟v͟e͟ f͟u͟n͟c͟ ͟t͟i͟e͟s͟ :͟(ef)
Executieve functies zijn de doe-processen in onze hersenen die ervoor zorgen dat we ons gedrag en gedachten BEWUST kunnen aansturen.

Er zijn meerdere ef* waar we mee te maken hebben.
Om even dit plaatje als metafoor te gebruiken:

? Wat heb je bij de start van een taak nodig? Welke materialen, hulpmiddelen? Kortom hoe kun je goed starten en zit je er klaar voor? (Taakinitiatie)
? Hoeveel tijd zal de taak kosten? Hoe lang denk je bezig te zijn? (Timemanagement)
? Kun je je aandacht bij je eigen taak houden of raak je snel afgeleid door andere prikkels? De geluiden die je hoort, de onrust in je lijf en hoofd? (Volgehouden aandacht)
? Als de taak nu toch anders is dan je begrepen had, je het plan aan moet passen, ben je dan flexibel? Kun je samenwerken en meegaan in de gedachten en voorstellen van de ander? Flexibiliteit)
? Je maakt een planning voor al de taken die je moet doen. “Wat moet ik eigenlijk doen, hoe ga ik dat doen?” Wat moet er eigenlijk allemaal gebeuren? Je ga dit voor jezelf organiseren. Welke spullen heb je hierbij nodig? Wie kun je daarbij betrekken (planning en organisatie)
? Tijdens het werken kom je erachter dat je het toch wel moeilijk vindt Hoe ga je daarmee om? Geef je op, zet je door? Wil je je doel bereiken? Hoe ga je dit oplossen? “Ik kan het niet, ik snap het niet—> ik ga het normaals proberen, ik vraag om hulp, het gaat me lukken” ?? (doelgericht doorzettingsvermogen)
? Het lukt niet, je wordt boos, “ik voel me dom. Anderen snappen het wel. Ik word er verdrietig van”. Hoe ga je om met al deze emoties? (Emotieregulatie)
? Wil je N͟U͟ een antwoord? Dit zijn kinderen die uitgestelde aandacht moeilijk vinden. Die erdoorheen roepen, waar je meteen naar moet luisteren die wat meer ongeremd zijn omdat ze door willen. Ze zijn zich veelal niet bewust van dit gedrag. (Inhibitie)
? Als je meerdere opdrachten achter elkaar hoort of de uitleg die zojuist gegeven is om moet zetten naar uitvoeren hiervan, wordt er een beroep gedaan op je geheugen. Het onthouden—> doen (Werkgeheugen)
? Hoe heb je je taak gedaan? Wat zou je de volgende keer anders doen? Hoe was jouw rol? Kortom je kijkt naar jezelf en wat je hieruit kan leren om het de volgende keer anders aan te pakken. (Metacognitie)

Voor ieder kind, ouder, professional is deze bewustwording heel belangrijk. Omdat zelfsturing nog belangrijker is dat het intelligentieniveau om ergens te komen. Want als je de kennis wel hebt maar het niet om kan zetten naar handelen is het wel heel erg lastig.

Om kinderen hierbij te helpen en om als ouders nog meer inzicht te krijgen hierin. Houd vooral deze Posts in de gaten.

Oh ja, niet alleen kinderen hebben iets te leren in deze Ef. Ook wij als volwassenen hebben allemaal onze sterkere en minder sterk ontwikkelde vaardigheden. Denk daar maar eens vast over na en of je hierbij herkenning ziet in je kind.

executievefuncties #ouders #uitleg #kindercoach #tiepiesik #helmond #mierlohout #mierlo #vaardigheden #mindset #zelfinzicht #bewust # leren